Preskočiť na hlavný obsah

Priateľstvá

V toto upršané piatkové popoludnie sa mi zachcelo trochu sentimentality. Zamýšľam sa totiž nad priateľstvami. Nad ich rôznorodosťou, intenzitou, nad ich trvaním a chybovosťou. Aká veľká súčasť života sa dokáže stať z tak obyčajných priateľstiev!

Sú priateľstvá, ktoré trvajú krátko a sú silné, ale sú aj také, ktoré začali v škôlke a trvajú až do smrti. Pre mňa sú priatelia doslova druhou rodinou, v ktorej som bezpodmienečne prijatá so všetkými svojimi chybami. Mám vďaka tomu napríklad dve sestry, ktoré som nikdy nemala. Mám priateľstvá, ktoré sa zakladajú na rovnakom vnímaní sveta a mám aj také, ktoré sú úplne opačné, pretože čo je lepšie ako rôznorodosť v žití života? Mám priateľov, ktorí mi rozumejú bez slov a mám aj priateľov, ktorí mi síce niekedy nerozumejú, ale nemusím sa im vysvetľovať. Mám aj takých, ktorí ma zranili a premýšľam, či by som ich ešte mala volať priateľmi. Ale priznám sa, mám aj takých, ktorých som zranila ja. No a nehovoriac o tých priateľoch, ktorí sa zdali, že stoja za to, ale vôbec nestáli. A tí s opačným efektom, že za to koniec koncov fakt stoja, tak tí sú jedni z najlepších.

Mám priateľov, ktorých vídavam dvakrát ročne a nič z emócií nevysychá a nestráca sa. Dokonca mám aj jedného takého, s ktorým som sa nevidela asi tri roky, a len si napíšeme raz za rok, aby sme si dali krátky update a uistili sa, že sa stále máme radi.

Niekedy sa mi zdá, že si dostatočne neuvedomujem, aké vzácne je mať v živote všetkých tých ľudí. Vo fotografiách cestujem od smiešneho zážitku cez skazené plány až k nezabudnuteľným výletom. V zamotaných myšlienkach zas prechádzam od inšpiratívnych rozhovorov cez úprimné rady až po sĺzavé priznania. S priateľmi sa život žije ľahšie, to je jedna zo životných právd. Ďalšia je, že kvalita ide nad kvantitu, a to aj v tomto a bez debaty. Uistila som sa v tom hlavne teraz, počas karantény.

Kvalita priateľov sa meria napríklad podľa toho, či ti ten človek povie, že sa správaš ako debil, keď sa tak správaš. A tiež ti povie, že nemusíš zakrývať ten smiech, za ktorý sa hanbíš, pretože je tvoj. A keď spadneš na chodníku, tak sa najprv uistí či si v poriadku, až tak sa začne smiať. Pošle ti pesničku, keď ti chce povedať ako sa má a postará sa o to, aby tvoje narodeniny boli highlight celého roka.

Prítomnosť takých priateľov v živote si treba ceniť.



Komentáre